Delaktighetsprocesser
Varför delaktighet? Hur kan det gå till?
Delaktighetsprocesser
Varför delaktighet? Hur kan det gå till?
Som Barnkulturdesigner arbetar jag med produkter och miljöer för barn, 0-18 år, utifrån ett barnperspektiv och utifrån barns egna perspektiv. Barnperspektivet får vi genom att försöka sätta oss in i barnens tillvaro med hjälp av bl.a. tidigare erfarenheter och genom kunskap om barns lek och barns utveckling. Barnens egna perspektiv får vi endast genom att fråga barnen själva och genom att lyssna till deras berättelser, önskningar och behov. Det är här barnkulturdesignerns specialkompetens kommer in. Vår roll är att ge barnen möjlighet att ta plats och bli lyssnade till i frågor som rör dem.
Barnkonventionen säger att alla barn har samma rättigheter och rätt till utveckling. Varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör dem.
För att inkludera barn och unga i designprocesser arbetar jag med anpassade metoder och verktyg utvecklade för varje enskilt projekt. Vi träffas i en serie workshops där vi diskuterar, analyserar och skapar kring nya idéer.
Syftet är att ge barn och unga inflytande och möjlighet att påverka i frågor som rör dem, som tex i utvecklingen av deras närmiljöer. Materialet från våra workshops dokumenteras och sammanställs för att förmedlas vidare och vävas in i pågående process.